Friday, 24 September 2021

සාම්ප්‍රදායික ශ්‍රී ලාංකීය සමාජයේ සමාජ ආර්ථික පසුබිම සහ එහි මාධ්‍ය හා සන්නිවේදන ක්‍රියාවලිය

සාම්ප්‍රදායික ශ්‍රී ලාංකීය සමාජයේ සමාජ ආර්ථික පසුබිම සහ එහි මාධ්‍ය හා සන්නිවේදන ක්‍රියාවලිය

සමාජයක් යනු සංකීර්ණ ජන සබඳතා හා ආයතනික රටාවන්ගෙන් ගැවසී ගත් සාරවත් ඒකකයකිග එනම් යම් සමාජ ක්‍රියාවන් හා ඒවායේ ප්‍රතිඵල ලෙසින් ගොඩ නැගී පවතින සංධිස්ථානයේ සමස්ත සමස්ථ සංකලනයකිග මෙම ක්‍රියාවන් හා සබඳතා වල එක්තරා පෙළ ගැස්මක් දැකිය හැකි වේග එම සමාජ සංකූලතා පදනම් කර ගනිමින් සමාජයේ නිර්මාණය වේග අතීතයේ දී ලාංකීය ජන සමාජය තුළ තුලදී භාවිතා කරන දේ සාම්ප්‍රදායික මාධ්‍ය එහිදී සාම්ප්‍රදායික සමාජය තුළදී මිනිසුන් සිය මූලික අවශ්‍යතා පමණක් පරිපූර්ණත්වයට පත්කර ගැනීමට උත්සාහ කර ගැනීමට උත්සාහ ගන්නා ලදීග සාම්ප්‍රදායික ශ්‍රී ලංකා ජන සමාජයේ කැපී පෙනෙන ත්‍රිත්වයක් ලෙස යටත් විජිත යුගයට පෙර යටත් විජිත යුගය යටත් යටත් විජිත යුගයට පසු හැඳින්විය හැකිය.


එම යුගයන් ත්‍රිත්වය අභ්‍යන්තරය ශ්‍රී ලාංකීය සමාජයේ සමාජ ආර්ථික පසුබිම සහ එහි මාධ්‍ය හා සන්නිවේදන ක්‍රියාවලිය අධ්‍යයනය කළ හ සීමාව බිඳවැටීම දක්වා එය ලංකාවට පැමිණි ප්‍රථම ආර්යයන් පිරිස විෂය අතුරු කණ්ඩායම පෙන්නමු විජය පැමිණීමට ප්‍රථම මෙහි මානවයා වාසය කළ බව සඳහන් වේග අනෙක් තොරතුරු නම් රාවණා සම්බන්ධයෙන් ගොඩ නැගී තිබු කතා පුවත්ය එසේම බුදුන් වහන්සේ ලංකාවට තෙවන වරට වැඩම කිරීම සිදු වීම හරහා එකල මෙරට ගෝත්‍ර වශයෙන් ගස් ගල් වන්දනාමාන කරන මිනිසුන් කොට්ඨාස සිටි බව ඓතිහාසික සාක්ෂි හරහා සාක්ෂාත් කරගත හැකියග

එසේම විජයකුමරු මෙරටට පැමිණීමට ප්‍රථම ඉන්දු-ආර්ය සම්ප්‍රදායක් මෙහි පැවති බව සෙල්ලිපි හි සඳහන් වේ. සාම්ප්‍රදායික සමාජය පිළිබඳව තවදුරටත් විග්‍රහ කිරීමේ දී ජනවාස බිහි වීම සහ පඬුවස් දෙව් භද්දකච්චානා යන ආර්යයන්ගේ පැමිණීම සඳහන් කළ හැකිය. 


එහිදී මෙම සාම්ප්‍රදායික සමාජය තුළ මුල් බැසගත් සම්ප්‍රදායන් ඇදහිලි හා විශ්වාස ශූන්‍ය වී යන ලද්දේ මහින්දා ගමනයත් සමඟයග එහිදී මෙරට බුදු දහම පැමිණීම හරහා බෞද්ධ පුනර්ජීවයක් ඇති වියග එතෙක් ගස් ගල් වන්දනා මාන කරන  මිනිසුන් හට ජාතික ආගමක් හිමිවියග එසේම බුදුදහමට අනුග්‍රහය දැක්වීමට රාජත්වය ලබා ගැනීමට හේතුවක් විජය ඉන්පසුව මෙම සමාජ තුල ආර්ය ජනාවාස පරිවර්තනය විය.



ඉන් පසු සංඝමිත්තා තෙරණින් පැමිණීමත් සමඟම ශ්‍රෙි්ණි  සහ කුල ක්‍රමය සාම්ප්‍රදායික සමාජය තුළ මුල් බැස ගන්නා ලදීග කුල ක්‍රමය හරහා රාජකාරි ක්‍රමය ආරම්භ වියග එසේම කලාව ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය සාහිත්‍ය යන සංකල්පයක් දියුණු වීම දියුණුවීම මෙකල ආරම්භ වීයග ඒ හරහා සන්නිවේදන ක්‍රියාවලිය ආරම්භ විය.


 එසේම අක්ෂර කලාව දියුණු වීම හරහා සන්නිවේදනයට රුකුලක් විය. එපමනක් නොව සමාජ ආර්ථිකය පිළිබඳ විග්‍රහ කිරීමේ දී කෘෂිකර්මාන්තය  ආරම්භ වීය. ගමයි පන්සලයි වැවයි දා ගැබයි  යන සංකල්පය පෝෂණය කරන අත්තිවාරම නිර්මාණය වූයේ මෙම කාල වකවානුව තුළ යග මුල් කාලීනව ඉතිහාසඥයන්ගේ මතය වූයේ ඓතිහාසික වශයෙන් සිංහල කුල ක්‍රමය හින්දු කුල ක්‍රමය මගින් බිඳී ආවක් බවයිග බෞද්ධ වංශ කතා වල කතා වල රජ පාර්ශව පිළිබඳව වංශය කුලයින් ගැන ද ඇතැම් අවස්ථාවල චණ්ඩාලයන් පිළිබඳ ව සඳහන්  වියග කුල ක්‍රමය මතවාදයෙන් නිර්මාතෘවරයන් ලෙස සැලකෙන බ්‍රහ්මයන් විටින් විට ලංකාවේ සිටි බවට නොයෙක් උදාහරණ ඇතග කලබලකාරී දේශපාලන පසුතලය යටතේ සංක්‍රමණිකයින් ගෝත්‍ර වන ක්‍රියාකාරීත්වය හා දකුණු ඉන්දීය බලපෑම් නිසා කුලවාදය ක්‍රමයෙන් ලාංකීය සමාජයේ මුල් බැසගන්නට ඇතැයි  එම්ගයුගද සිල්වා පවසයිග (ද සිල්වා 1998 . 76) එහිදී සංඝමිත්තා තෙරණින් ආගමනය පෙන්වා දිය හැකිය.


පැරණි සාහිත්‍ය මූලාශ්‍ර හා සෙල්ලිපි වැනි ඓතිහාසික මූලාශ්‍ර විමසීමෙන් පසුව වත්මන් ඉතිහාසඥයන් වැඩි දෙනෙක් ඉදිරිපත් කර ඇති නිගමනය නම් සිංහල කුල ක්‍රමය ඇතැම් උතුරු හා දකුණු ඉන්දීය බලපෑම් සහිත ව එනමුත් ලංකාවේ සමාජ දේශපාලන පක්ෂ වලට අනුරූප ලෙස ස්වාධීනව වර්ධනය වී ඇති බවයිග (ද සිල්වා 1998 . 147) 


මෙයාකාරයට කුල පදනම ලාංකීය සාම්ප්‍රදායික සමාජය තුළ ගොඩ නැගුණද වඩාත් විධිමත් අයුරින් කුලය පදනම් වූ වැඩවසම් සමාජ ක්‍රමයක් බිහි වූයේ මහනුවර අවධියේ බව පෙනේ රජ මාළිගාවේ හා රාජ්‍යයේ විවිධ අවශ්‍යතාවන් සඳහා සේවාවන් ලබා ගැනීම පිණිස කුල යොදා ගනු ලැබීම මහනුවර යුගයේදී වඩාත් දක්නට ලැබේග සේවා ලබාගැනීම සඳහා ඒ ඒ කුල ”කුල බද්ද” නම් සංවිධානයකට අනුයුක්ත කර තිබුණි උදාහරණ ලෙස කොට්ටල් බද්ද ල බඩහැල බද්දදැක්විය හැකියග (පීරිස් .ල  2001 . 189)  මේ හරහා සාම්ප්‍රදායික ශ්‍රී ලාංකේය සමාජයේ සමාජ ආර්ථික පසුබිම විග්‍රහ කළ හැකි යග


එකල කුල ක්‍රමය හා ඉඩම් භුක්තිය අතර කිට්ටු සබඳතාවක් පැවතුණි. වී කුඹුරු භුක්තිය රාජකාරී ක්‍රමයට දේ සිදුවියග කුලහීනයන් තම කුල කාර්යය ඉෂ්ඨ කළේ එම කාර්යය ඉඩම් භුක්තිය වෙනුවට කළ යුත්තක් වශයෙන් සලකා ගෙනයග එකෙක් කුලයෙන් සාපේක්ෂ සමාජ තත්වය පැහැදිලි තත්ත්වය පැහැදිලිව දැක්විණි (යාල්මාන්ල.2004. 106) 


එසේම එකල පැවති රජුගේ සිට වැසියාට එල්ල වන ඒක මාර්ග මාර්ග සන්නිවේදන ක්‍රියාවලියක් පමණි මිහිඳු හිමියන් විසින් මෙරටට ගෙන එන ලද්දේ තේරවාදී බුදු දහමයිග  පසුකාලීනව වළගම්බා රජු දවස මාතලේ අළු විහාරයේ දී ත්‍රිපිටකය ග්‍රන්ථාරූඪ කරන ලදී.

එහිදී  සන්නිවේදන ක්‍රියාවලිය පිළිබඳ විමසීමේ දී ආගම සංස්කෘතිය සාහිත්‍ය අවශ්‍යතා උදෙසා සන්නිවේදනය අවශ්‍ය වියග අවශ්‍යවිය එම කාලවකවානුව කාල වකවානුවට පෙර මෙරට ප්‍රාග් මානවයා වාසය කරල ද බව කරල ද පුරාවිද්‍යා කැණීම්වලින් හෙළි එහිදී මෙරට ගල්ගුහා පිළිබඳව විමර්ශනයක යෙදුණු බෙල් මහතා සහ ඩී ජී සෙලිග්මාන් ල බෙන්ඩා සෙලිග්මාන් විසින් ඉදිරිපත් කරන ලද දෑ වැදගත් වේග එහිදී ගල් ගුහා දෙවර්ගයක් හඳුනා ගත හැකග එය වැද්දන් විසින් නිර්මාණය කරන ලද ගල් ගුහා සහ ප්‍රාග් මානවයා විසින් නිර්මාණය කරන ලද ගල් ගුහාය. 


එහිදී මහා බ්‍රාහ්මණ සමාජය තුළ දී දක්නට ලැබුණු සාක්ෂියක් වන්නේ කාන්තාවන් ළමුන් සහ වයස්ගත මිනිසුන් වැඩි වශයෙන් ගල් ගුහා තුළ ජීවත් වූ බවයිග හොඳට වැටුණු ශක්තිමත් පිරිමි නිරන්තරයෙන් සිදු කරන ලද්දේ දඩයම් කිරීමයි එම ගල් ගුහා සිතුවම් හි දක්නට ලැබෙන දඩයම් කිරීම විදහාපාන දුණු ඊතල රුවා ගත්  ගත් දඩයම්කරුවන් බැරි ස්වරූප ඇති විවිධ නිර්මාණයන් යග එහිදී අපට විද්‍යාමාන වන්නේ එකල භාවිත සමාජ ජීවන රටාවයි. 


එහිදී ප්‍රාථමික ජන සමාජය සමාජය ට මුද්‍රණය බලපෑම අවශ්‍ය වූයේ ඇයිද ඇයි ද යන ගැටලුව සඳහා කාරණා හතරක් වැදගත් වේග ඒවා නම් ආගමික අවශ්‍යතා ල අධ්‍යාපනය අවශ්‍යතා ල සාහිත්‍ය අවශ්‍යතා එදිනෙදා  ජීවිත අවශ්‍යතාය. 


යටත්විජිත යුගයේදී නූතන මාධ්‍යයන්ගෙන් ආගමනය සිදුවිය. එහිදී එයට පෙර එනම් යටත් යටත්විජිත යුගයට පෙර අවධිය තවදුරටත් විග්‍රහ කිරීමේ දී සාම්ප්‍රදායික ශ්‍රී ලාංකීය සමාජය සමාජ ආර්ථික පසුබිම සහ එහි මාධ්‍ය හා සන්නිවේදන ක්‍රියාවලිය වැදගත් වේග


එකල ඉහළ සිට පහළට සන්නිවේදනයක් පැවතිණි පැවැතිණි. රජු විසින් එකල සමාජයෙහි දී බුදුදහමට රාජ අනුග්‍රහය ලබා දිය යුතුය යෙදී ආගම විසින්ද රාජත්වයට අවශ්‍ය සහාය ලබාදීම එකල කැපී පෙනෙන ලක්ෂණයකි. වර්තමානයේ ද එම ලක්ෂණ අඩු වැඩි වශයෙන් දක්නට ලැබේ.


සත්ව ලෝකයේ අන්‍ය ජීවීන්ගෙන් මානව වර්ගයා වෙසෙසා හඳුනා ගැනීමේ මුඛ්‍ය ලක්ෂණය භාෂාවයි. මිනිසාගේ අපරිමිත අනුභූතියට විෂය වන කවර අත්දැකීමක් වුව ප්‍රකාශනය උදෙසා භාවිත වන භාෂාව සංස්කෘතික වූ අර්ථාන්විත සංකේත පද්ධතියකි. එය භාෂණය හා ලේඛනය වශයෙන් දෙවැදෑරුම් වන්නකි. 


ලේඛනය බිහි වනුයේ භාෂණයේ පශ්චාත් ඵලයක් වශයෙනිග භාෂාවේ චිරස්ථිතිය තහවුරු කරන ලේඛනය මානව චින්තනයේ අග්‍රගණ්‍ය සංස්කෘතික ඵලයයිග ලේඛනයේ ආදිතම සාධක පිළිබඳ මතාන්තර විවාදාපන්න වේග බැබිලෝනියාවල මිසරයල ස්පාඤ්ඤය වැනි රටවල ඉපැරණි බිතුසිතුවම්වල නිරූපිත චිත්‍රාක්ෂර ලේඛනයේ ආදිතම ස්වරූපය ප්‍රකට කරන බව පුරාවිද්‍යාඥ මතයකිග පසුව සංකේතාක්ෂරල ශබ්දාක්ෂරල කූඤ්ඤාක්ෂර වැනි අක්ෂර ක්‍රමවේද භාවිත වූ බව සැලකේග එමෙන්ම තවත් මතයකට අනුව මොහෙන්ජදාරෝ හරප්පා ශිෂ්ටාචාරයෙන් හමුවන ක්‍රිගපූග 3000 ට වඩා පැරණි චිත්‍රාක්ෂර විශ්වීය. ලේඛනයේ ප්‍රාරම්භය බවද දැක්වේග ශ්‍රීමත් සර්වපල්ලි රාධක්‍රිෂ්ණ දක්වන පරිදි ජ්‍යෝතිශ්ශාස්ත්‍රයේ සහ මායා ශාස්ත්‍රයේ මෙන්ම ලේඛනයේද ආරම්භය ආසියාවයි.


ඉන්දු යුරෝපීය භාෂා පවුලෙහි ආර්ය හෙවත් ඉන්දු ඓරාණීය ශාඛාගත නූතන ඉන්දු ආර්ය යුගයට අයත් භාෂාවක් වන සිංහලය ප්‍රාකෘත භාෂා සම්භවයකින් යුක්ත වන්නකිග මහා වංශානුගතව ක්‍රිගපූග 06 වන සියවසේ සිදු වූ විජයාගමනයත් සමඟ සිංහල වංශයේ ප්‍රවෘත්තිය මෙරට සංස්ථාපිත වියග සිංහල භාෂාවේ භාවිතය ද එවක පටන්ම සිදු වන්නට ඇති බව සාහිත්‍යමය මූලාශ්‍ර මඟින් පැහැදිළි වේග නමුදු සිංහල භාෂාවේ ලේඛනාත්මක සාධක ප්‍රාථමිකව හා ස්ථාවරව ප්‍රකට වනුයේ මහින්දාගමනයෙන් පසුව ඇති වූ සංස්කෘතික ප්‍රබෝධයත් සමඟයග


ක්‍රි.පූ 03 වන සියවසට අයත් ලාංකේය පුරා ලේඛනයන්හි ආදිතම සාධක පිරික්සීමෙන් ප්‍රකට වනුයේ මෙම අක්ෂර බ්‍රාහ්මී අක්ෂර හෙවත් අශෝකාක්ෂර හා සාමිප්‍ය බවයිග බ්‍රහ්ම දේශයේ හෙවත් බ්‍රහ්මාවර්තයේ ඇති වුණු හෙයින් බ්‍රාහ්මී නම් වූ මෙම අකුරු ක්‍රමයෙන් දියුණු වී මනුෂ්‍යයාගේ පැතිරීමත් සමඟ ඒ ඒ රටවලට සංක්‍රමණය වී යෑයිද කලින් කල රටින් රට ඒ අක්ෂරවල ස්වරූපයද වෙනස් වීමෙන් නා නා ප්‍රකාර අක්ෂර විශේෂ ඇති වී යෑයිද පුරාවිද්‍යා මතයයිග සිංහලය ද එවැන්නක් බැව් විල්හෙල්ම් ගෛගර් විසින් ආදි සිංහල භාෂාව සිංහල ප්‍රාකෘත විශේෂයක් යෑයි හැඳින්වීමෙන් පෙනේ.


පුරාවිද්‍යාඥ මතයනට අනුව මානව ඉතිහාසයේ මූලාරම්භයේ පටන්ම මිනිසා භාෂණයට අමතරව විවිධ ලි‘ත ක්‍රම භාවිත කළ බවට ක්‍රිගපූග 03 වන සියවසට එහා ගිය සාධක ලංකාවෙන් හමු වන බව සඳහන් වේ.


පුරා ශිලා යුගයට තරම් ඈතට දිවෙන ලේඛන කලාවක් පිළිබඳ අවිධිමත් තොරතුරු එහි දක්නට ලැබෙන බව සඳහන් වේග දැදුරු ඔය මධ්‍ය නිම්නයේ පිහිටි අරන්කැලේ සහ ගනේවිහාර යන පුරා විද්‍යා ස්ථානවල තිබූ ගල් ලෙන් සහ තවත් එබඳු ස්ථාන කිහිපයක චිත්‍ර සටහන් හමු වී ඇත. එමෙන්ම දොරවක කන්ද කැණීමේදී නව ශිලා යුගයට අයත් සංකේත රූප හමු වී ඇත. එමෙන්ම ප්‍රොටෝ ඓතිහාසික යුගයේ බවට අනුමාන කළ හැකි මුද්‍ර සහිත වළං කැබලි හමුවීමෙන්ද පැරණි තඹ කාසිවල දැක්වෙන සංකේත නිරූපණයෙන්ද ලේඛන කලාවක ප්‍රාථමික අවස්ථා ලාංකේය ප්‍රාග් ශිෂ්ටාචාර යුගයේ පැවති බව පෙනේ.


කෙසේ වතුදු සිංහල ලේඛන කලාව පිළිබඳ ප්‍රත්‍යක්ෂ සාධක හමු වනුයේ මහින්දාගමනයත් සමඟ රචිත පුරා ලිපි මඟින් ඇරඹි ලේඛන සම්ප්‍රදායය තුළයග ශිලා පුවරු හා මැටි පුවරු වැනි ස්ථාවර මාධ්‍යයන් හැරුණු කොට සිංහල ලේඛනය උදෙසා භාවිත ජංගම මාධ්‍යයන් වනුයේ තල් කොළල ලී පතුරුල වළංල තහඩුල උණ පතුරුල රෙදිල වැටකේ සහ ගඩොල් ආදියයිග මෙයිනුදු පෘතුගීසි සමයේ මුද්‍රණ කර්මාන්තය ඇරඹෙන තුරු ලංකාවේ බහුල ව්‍යාප්ත ලේඛන මාධ්‍යය වූයේ තල් කොළ ආශ්‍රයෙන් නිර්මිත වූ පුස් කොළ ලේඛනයයි.


එකල සාම්ප්‍රදායික සමාජයේ සන්නිවේදන ක්‍රියාවලිය සඳහා දායක වූ එක් මාධ්‍යයක් ලෙස පුස්කොළ පොත් ලේඛන කලාව හැඳින්විය හැකිය.


මලයානම් භාෂාවෙන් ඕනා ලෙස හඳුන්වනු හදුන්වනු ලබයි. මෙහි ඉතිහාසය වළගම්බා රජ දවස දක්වා දිවයයි පුස්කොළ පොත යනු වැලිපිල්ලේ අකුරු ලිවීමේ කලාව තවදුරටත් දිගු වීමකි භානක පරපුර මුඛ පරම්පරාගතව පැවත ගෙන ආ ථෙරවාදී බුදු දහම මාතලේ අලුවිහාරයේ දී ග්‍රන්ථාරූඩ කරන ලදී. එලෙස ග්‍රන්ථාරූඪ කිරීම සඳහා සඳහාද මෙම පුස්කොළ පොත් යොදා ගන්නා ලදී.


එපමනක් නොව නක්ෂත්‍රය සටහන් යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර ආයුර්වේද බුද්ධ දේශනාවන් රාජ්‍යත්වයට අදාළ තොරතුරු සංරක්ෂණය කිරීම සඳහා පුස්කොළ පොත් ලේඛන කලාව භාවිතා කොට ඇතග උතුරු ඉන්දියාවේ මේවා නිර්මාණය කිරීම සඳහා කුජ පත්‍ර නමින් හඳුන්වන ලද ශාක විශේෂක් භාවිතා කර ඇතග එය පී ඩී එෆ් වීරසූරිය මහතා එතුමා විසින් රචිත ලේඛන පුරාණය යන කෘතිය සඳහන් කර ඇත.


තවද ඒවා නිර්මාණය කිරීම අතීතයේදී වැටකෙයියා ශාක පත්‍ර යොදාගෙන ඇතග එසේම පුද්ගල පුතා තිබෙන වාර ගණන අනුව විවිධාකාරයේ විවිධාකාරයේ නිර්වචන සන්නිවේදන ඉදිරිපත් කර ඇතග :ගුරුවරැන් හට වාට හයකි  ල  රජුනට වට හතකි ල විරසක පුද්ගලයිනට වට එකකි*


චුල්ලවග්ග විනය පොත පැරණිතම පුස්කොළ පොත වේ පොත වේග එම පොත ජාතික කෞතුකාගාරයේ තැන්පත් කර ඇතග විජය කුමරා විසින් මදුරා පුරයට අසුන වීමේ දී වීමේ දී හසුන් භාවිතා කර ඇත ඒ සඳහා මෙම තල් පත් භාවිතා කොට ඇතග එසේම පණ්ඩුකාභය රජු හට අභය රජ්ජුරුවන් විසින් මෙවැනි එක හසුන්පත් ලියා එවා ඇති බව ඉතිහාසය පිරික්සීමෙන් වටහා ගත හැකියග මෙරට පැමිණ තිබූ පුස්කොළ පොත වන්නේ දඹදෙණි යුගයේ ලියා ඇති විසුද්ධිමාර්ග සන්නස බව ඇතැම් කෘති තුළ සඳහන් වේග එම පුස්කොළ පොත් වහන්සේ වසර අටසියක් පැරණිය පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ සමාජ විද්‍යාපීඨයෙහි එය ආරක්ෂිතව පවතීග එය අතීතයේදී මෙන් වර්තමානයේ පුස්කොළ ලේඛණ කලාව ව්‍යාප්ත ව පවතින්නේ නැතග

පොත් කම්බාරි පුස්කොළ පොතක නිමාව විචිත්‍රවත් වන්නේ කම්බා යුගලයෙනිග පිට කවරයක් ලෙසට භාවිත වන එය පුස්කොළ පොතට අලංකාරයක් සේම ආරක්ෂාවක්ද සපයයිග මේ සඳහා බොහෝවිට දැව භාවිත කළද සතුන්ගේ හම්ල ඇත් දත්ල රන්ල රිදීල පිත්තලල වැනි ද්‍රව්‍යයන්ගෙන්ද නිර්මාණය වනු දක්නට ලැබෙයිග පාරම්පරික මෝස්තරල කැටයම්ල සැරසිලි ක්‍රම සහ වර්ණ ගැන්වූ විචිත්‍රවත් චිත්‍රවලින් පොත් කම්බාව අලංකාර වනු දක්නට ලැබෙයිග එසේම සමහර පුස්තකයන්හි වටිනා මැණික් වර්ග ඔබ්බවා කළ කම්බාවන්ගෙන් ඒ ඒ පොත්වල වටිනාකම තීව්‍ර කිරීමට ශිල්පීහු උත්සාහ කළ බවක්ද පෙනෙයිග

මිනිසා තම දැනුම සංරක්ෂණය කිරීම උදෙසා භාවිත කළ ප්‍රධානතම ක්‍රමවේදය ලේඛනයයිග පාරිසරික සාධක මත එක් එක් භාෂාගත ලේඛනයන්හි මාධ්‍යයන් විවිධ වියග ඒ අතර ඉන්දියාවල ලංකාවල බුරුමයල තායිලන්තය වැනි ඝර්ම කලාපීය රටවල මේ සඳහා භාවිත කළ ප්‍රමුඛ මාධ්‍යය වූයේ තල සහ තල් වෘක්ෂ පත්‍රයිග ලේඛන කාර්යයේ දී තල කොළය හඳුන්වන්නේ පුස් කොළය නමිනිගිපුස් කොළය‘ පිළිබඳව වියතුන් විවිධ අදහස් පළ කරනු ලැබෙයිග ශ්‍රී සුමංගල ශබ්ද කෝෂයේිපුස්‘ යන ධාතුවට අර්ථකතන සපයනුයේිකිසිවක් නොලියන ලද හිස් තල් කොළය‘ යනුවෙනිග


ර්‍ණපුස්කොළ පොත් ලිවීමේ කාර්යය සඳහා ලබා ගනු ලබන ද්‍රව්‍යය තල ගොබයයිග පත්‍ර අසූවක් සියයක් පමණ ඇති තල ගොබයේ එක් එක් පත්‍රයේ ඉරටුව ඉවත් කොට කොළය දැවටුමක් ලෙස ඔතනු ලබේග එමිදැවටුම‘ ලොකු දිය හැලියක තබා පැය කිහිපයක් මද ගින්නේ තම්බනු ලැබේග ඒ අරුතින් තැම්බූ කොළය පිසූ කොළයල පුස් කොළය වන්නට ඇතැයි සිතන්නට කිසිවකු පෙළඹෙන්නට බැරි නැතග ර්‍ණ


පිස දැමීමෙහි හෙවත් පිරිසිදු කිරීමාර්ථයේදිපුස්‘ යන්න යෙදෙන බවට මතයකිග එමෙන්ම කිසිවක් නොලියූ හෙයින් හෝ අපිරිසිදු දෑ ඉවත් කොට පිරිසිදු කරන ලද හෙයින්ිපුස්‘ යන්නට හිස් යන අර්ථයද හිමි වන බව සඳහන් වේග 19 වන සියවසේ මුල් භාගයේ සිංහල ඉංග්‍රීසි ශබ්ද කෝෂය සැපයූ බෙන්ජමින් ක්ලප් දේවගැති තුමා පුස්කොළය යන්නට අර්ථ දක්වන්නේිලිවීමට හෝ උල් කටුවෙන් සිරීමට පිළියෙල කරගන්නා හිස් කොළය‘ යන්නයිග


පුස්කොළ ලේඛනය පිළිබඳ ආදිතම සාධක හමුවනුයේ දෙවනපෑතිස් සමයේ සිදු වූ මහින්දාගමනයෙන් පසුවයග ශ්‍රී මහා බෝධි ශාඛාගමනයේදී සිදු වූ අටළොස් කුලයන්ගේ සම්ප්‍රාප්තියේදී ග්‍රන්ථකරණයේ විශේෂඥයින්ද මෙරටට පැමිණෙන්ට ඇති අතර පුස්කොළ ලේඛන සම්ප්‍රදායයද ඒ හරහා ආරම්භ වන්නට ඇතග ආදියේ පටන් මුඛ්‍ය වශයෙන් බෞද්ධාගමික ධර්ම පරිවහනයෙහි ලා උපයුක්ත වූ පුස්කොළ පොත් ලේඛනය පිළිබඳ මූලිකත්වය දැරුවේ භික්ෂූන් වහන්සේලායග


ර්‍ණආදියේ සිංහල රජුන් සන්නස් දීම සඳහා බෙහෙවින් ගත්තේ තල් පතයිග එහෙත් නිශ්ශංක මල්ල රජතුමා එබඳු දීමනාවක් සඳහා තල්පත නොමනා යෑයි කියා රන්ල රිදීල තඹ ඈ පත් භාවිතය ඇරඹීයග තල්පත වේයන් මීයන් කන හෙයිනුත් සන්නස ලබන්නාට වැඩි සැලකිළි දැක්විය යුතු හෙයිනුත් එසේ කිරීම මනා බවයි රජුගේ හැඟීම වූයේග ර්‍ණ


මහනුවර යුගයේ දී එනම් කීර්ති ශ්‍රී රාජසිංහ රාජ්‍ය සමයේ දී පන්හිඳල විජිනිපත් වැනි භාණ්ඩ භික්ෂූන්ට පූජා කළ බවත් නරේන්ද්‍රසිංහ රජතුමා නියමකන්ද විද්‍යාස්ථානය පිහිටුවා ගුරු ශිෂ්‍ය දෙපක්ෂයටම තුන් මසකට වරක් පොත් ලිවීම සඳහා පුස්කොළ පන්සියය බැගින් සැපයූ බවත් කාන්තාවන්ගේ සහායද මේ සඳහා ලැබුණු බවත් ඉතිහාසයේ සඳහන් වේග මෙලෙස ලාංකේය ලේඛන කලාවේ ප්‍රමුඛ මාධ්‍යය වූ පුස්කොළ පොත් ලේඛනය ලන්දේසි යටත් විජිත සමයේදී මුද්‍රණ කර්මාන්තය ඇති වීමත් සමඟ යල් පැන ගිය සම්ප්‍රදායයක් ලෙස අක්‍රීය වියග පුස්කොළ පොත් නිර්මාණකරණය සහ ලේඛනය උදෙසා පුස් කොළය සකස් කර ගැනීම සංකීර්ණ ක්‍රියාවලියක ප්‍රතිඵලයකිග ශාස්ත්‍රානුකූල ක්‍රියාවලියක් වන තල පත්‍ර සකස් කිරීම හා දේශීය වූ සංස්කෘතික ලක්ෂණ නොමදව බද්ධ වී ඇතග තත් ක්‍රියාවලිය මෙසේ පටිපාටිගත කළ හැකියග


තවද එකල සන්නිවේදනය කරන ද තවත් ආකාරයකි සීගිරි කුරුටු ගීත මුල් මුල්කාලීනව ප්‍රබෝධ පරිහරණය කිරීමට පමණක් නිර්මාණය කරන ලද සීගිරි කුරැටු ගීත  පසුකාලීනව සාමාන්‍ය හුදී ජනයාට  අධ්‍යනය කිරීමට පහසු වන ආකාරයට රචනා කරන ලදීග 1956 දි සෙනරත් පරණවිතාන මහතා එම සීගිරි කුරුටු ගීත පරිවර්තනය කර ලදීග ක්‍රිස්තු වර්ෂ 473 සිට 491 දක්වා රජ කළ මහා කාශ්‍යප රජ සමයේ දී කල සීගිරියේ චිත්‍ර පසුව ජගත් පූජිත කලා නිර්මාණ බවට පත් වියග සීගිරිය ශ්‍රී ලාංකීය ඉතිහාසයේ සුවිශේෂ ස්ථානයක් ගනු ලබන අතර ම සිංහල සාහිත්‍යය හා භාෂාව ගැන කතා කරන විට සුවිශේෂ ස්ථානයක් සීගිරි කුරුටු ගීවලට හිමි වේග මෙම ගීවලින් බොහොමයක් 8ල 9 හා10 වැනි සියවස්වලට අයත් වේග සීගිරි ගී ලියා ඇත්තේ සීගිරියේ කැටපත් පවුර මත යග


පැරණි සිංහල සාහිත්‍යය අතුරින් විශිෂ්ට කවීත්වයක් හා අපුර්ව ප්‍රතිභා ශක්තියක් සීගිරි ගී තුළින් පිළිබිඹු වේග මේ තුළින් එකළ කවීන්ගේ අව්‍යාජ කවීත්වය හා අනූන ස්වාධීනත්වය හෙළි වේග මතුපිටින් පෙනෙන අදහසට වඩා ගැඹුරු අදහසක් මෙම ගී තුළින් මතු වේග සීගිරි ගී බොහොමයක් අපුර්ව චමත්කාරයක් ද විශිෂ්ට කවීත්වයක් ද ඉමහත් ප්‍රතිභා ශක්තියක් ද ගැබ් වී ඇතග සීගිරි බිතුසිතුවම්වලින් විචිත්‍රණය කොට ඇති කතුන් ද අවට පරිසරය ආදී විවිධ තේමාවන් ද යොදා ගෙන මේ ගී රචනා කොට ඇතග මෙකල කවීන් තම සිත් තුළ පහළ වූ අදහස් කෙටි කොට පිඬු කොට දක්වා ඇත්තේ සීගිරි කැටපත් පවුරේ ගී ලිවීම අතිශයින් ම දුෂ්කර හෙයිනිග කවිය පිළිබඳ මහා පරිචයක් කාව්‍යකරණයේ ඉමහත් හැකියාවක් හා භාෂා පටුත්වයක් මින් හෙළි වේග ව්‍යංගාර්ථයෙන් හා වක්ක්‍රෝක්තියෙන් ද පිරිපුන් ගී විශේෂයක් ලෙස සිගිරි ගී හැදින්වේග


මෙම සිගිරි ගීවලින් වැඩි කොටසක් ම ගීති නම් ඡන්දස් අලංකාරවලින් රචනා කරන ලද පද්‍ය යයිග යහ ගී පියුම් ගී මත්වල ගී කව් ගී උමතු ගී දුවඟ ගී යොන් ගී ආදී විවිධ විරිත්වලින් බැඳි මේ සීගිරි ගී පද්‍ය සංහ්‍රයක් ලෙස විභාග කර බැලිය හැකග එසේ සීගීරි ගී රචකයෝ තමන් ලියූ ගීවලට යටින් තමන්ගේ නම් ගොත් හා ග්‍රාම නාම සඳහන් කළහග තවෙකෙක් සිය නාමය යෙදීමට ප්‍රථම තම රැකියාව පවා සඳහන් කර ඇතග මෙසේ රචිත වූ සීගීරි ගී මෙරට විශිෂ්ට පුරා විද්‍යා ඉතිහාසඥයකු වන සෙනරත් පරණ විතාන ශුරීන් දශක දෙකක පමණ කාලයක් තුළ කියන සීගීරි ගී 685න් මුද්‍රණය කොට ඇතග

එපමණක් නොව එකල බහුල වශයෙන් සන්නිවේදනය සඳහා යොදාගන්නා ද තවත් අංගයක් වන්නේ තල්පත් වෙනුවට රන්පත් රිදී පත් තඹ පත් භාවිතා කිරීමයිග වල්ලිපුරම් රන්පත වන්නේ දැනට සොයාගෙන ඇති පැරණිතම රන්පත වේග ශුද්ධ වූ ලේඛනයක් රන්පත් හි එහි ගැබ් කොට ඇත තවදුරටත් නිදසුන් ලෙස පනා කඩුව තඹ සන්නස හැදින්විය හැකියග


සාම්ප්‍රදායික ජන සමාජයේ තවදුරටත් යොදා ගන්නා ලද සන්නිවේදන අංගයක් වන්නේ සෙල්ලිපි කලාවයිග මෙම සෙල්ලිපි බ්‍රාහ්මිය අක්ෂර යොදාගෙන නිර්මාණය කර ඇත මෙම සෙල්ලිපි වර්ග ගණනාවකි එනම්  ලෙන්ලිපි ගිරිලිපි පුවරුලිපි ටැම්ලිපි දැක්විය හැකියග ලෙන් ලිපි උදාහරණ ලෙස  රිටිගල මිහින්තලේ දැක්විය හැකියග ඒවා ලෙන් දොරටුවෙහි හා ලෙන් කටාරම් එහි නිර්මාණය කර ඇතග ගිරි ලිපි යනු විශාලතම පිහිටි ගල් පර්වත වල ලියන ලද ලිපි වේග නිදසුන් ලෙස තෝරගෙන දඹුල්ල සිතුල්පව්ව අම්පාර රජගල රජ කළ දැක්විය හැකියග


පුවරුලිපි හරහා බ්‍රාහ්මී අක්ෂර කලාවේ වර්ධනය සිදු විය සිදුවියග ඒ තුළ ප්‍රභූන්ගේ තොරතුරු නිර්මානාත්මක දේවල් අන්තර්ගත වේග නිදසුන් ලෙස මිහින්තලය පුවරු ලිපිය හඳුන්වා දිය හැකියග

එලෙසම ටැම් ලිපි සහ ආසන ලිපි දැක්විය හැකි යග ටැම් ලිපි යනු ගල් කණු ආශ්‍රය කරකණු ආශ්‍රය කර ගනිමින් නිර්මාණය කරන ලද සෙල්ලිපි විශේෂයකි නිදසුන් ලෙස බදුලු ටැම්ලිපිය කොන්ඩුවටුවාන බුද්ධංගල හෙළ ටැම් ලිපි දැක්විය හැකි ය ආසන ලිපි යනු මල් ආසන ආශ්‍රය කොට ගනිමින් නිර්මාණය කරන ලද සෙල් ලිපි විශේෂයකිග

මේ සෙල්ලිපි තුළ වැඩි වශයෙන් අන්තර්ගත වෙන්නේ වීම වැනි බෞද්ධාගමික තොරතුරුයග උදාහරණ ලෙස සිව්වනක් පිරිසගේ තොරතුරු විවිධ විහාරස්ථාන සම්බන්ධ තොරතුරු සිරිත් විරිත් පුද පූජා ආදිය පිළිබඳ තොරතුරු ආරාම පරිපාලනය කිරීම පිළිබඳව තොරතුරු ඇතුලත් වේග බදුලු ටැම් ටැම් ලිපිය නිර්මාණය කොට ඇත්තේ වෙළෙඳ අරමුණක් උදෙසා යග


තව දුරටත් විවිධ යුගයන් වලදී වලදී ලියැවී ඇ දී ලියවී ඇති පොත්පත් සාම්ප්‍රදායික සමාජය තුල සන්නිවේදනය ක්‍රියාවලිය පිළිබඳව විදහා පාන අපූරු අංගයන් යග අනුරාධපුර යුගයේ පිළිබඳව කතා කරන විට දීපවංශය සියවස  කර සිංහල අට්ඨකථා ධම්පියාඅටුවාගැටපදය මහාවංශය වැනි පුස්තකයන් හඳුන්වා දිය හැකග පොළොන්නරු යුගයේ පිළිබඳව කතිකා කරන විට ද්‍රවිඩ ආක්‍රමණ ඇරඹෙන්නේ මෙම කාල වකවානුවේ තුළයග දඹදෙණි යුගයෙහි දී කවිසිළුමිණ සද්ධර්ම රත්නාවලිය වැනි කෘතීන් හඳුන්වා දිය හැකි යග ගම්පොළ යුගය වන විට මයුර සන්දේශය තිසර සන්දේශය සද්ධර්මලංකාරය වැනි එසේම කෝට්ටේ යුගය වන විට  සිංහල සාහිත්යය ඉතිහාසය සාහිත්‍ය ඉතිහාසයේ ස්වර්ණමය යුගය ලෙස එම යුගය හැඳින් වේග


එහිදී සාම්ප්‍රදායික ලංකා සමාජය තුල මිනිසළ මිනිසුන් විසින් ආගම සන්නිවේදනය කිරීම සඳහා ද නිර්මාණාත්මක නිමැවුම් නිර්මාණය කිරීම සඳහා ද සඳහා ද දේශපාලනික සන්නිවේදනය සඳහා ද මිනිසුන් තමන්ගේ එදිනෙදා ජන ජීවිතය හසුරුවා ගැනීම සඳහා ද මෙම සන්නිවේදන ය භාවිතා කොට ගෙන ඇතග ඒ සඳහා ඉහත සඳහන් කරන ලද කාරණාවන් වැදගත් වේ. 


වි⁣ජේසිංහ ඩබ්.ඒ.කේ.එන් 

University of colombo 




No comments:

Post a Comment

ගවේෂණාත්මක වාර්තාකරණය

ගවේෂණාත්මක වාර්තාකරණය ගවේශනාත්මක වාර්තාකරණය යනු කිසියම් සිද්ධියක්, අවස්ථාවක් හෝ පුද්ගලයෙකු පිලිබඳ ගැඹුරින් සොයා බලා වාර්තා කිරීම...