Tuesday, 7 December 2021

දර්ශනවාදයේ මූලික ප්‍රශ්නය

දර්ශනවාදයේ මූලික ප්‍රශ්නය 

විවිධාකාරයේ දර්ශනවාදයන් ඇත. එම දර්ශනයන් විවිධාකාර මත ඔස්සේ නිර්මාණය වී ඇත. මෙම දර්ශනවාදය පහළ වන්නේ පුද්ගලයන් ඔස්සේය. විශේෂයෙන්ම විවිධ දාර්ශනික ගුරුකුල බිහිව ඇත. එහිදී දර්ශනවාදයේ මූලික ප්‍රශ්නය වැදගත් වේ. කෙසේ වෙතත් දර්ශනවාදයේ මූලික ප්‍රශ්නය යන්න සාකච්ඡා කිරීමෙහි දී දර්ශනවාදය යනු කුමක්ද යන්න පිළිබඳ ව වැදගත් වේ. දර්ශනවාදය තුල අන්තර්ගත වන ලද විශේෂය ක්ෂේත්‍රය   විවිධ විද්වතුන් නැතිනම් දර්ශනවාදීන් විවිධාකාරයෙන්  විග්‍රහ කොට ඇත. දර්ශනවාදය යනු ජීවත්වන සමාජය චින්තනයේ තිබෙන වඩාත් පොදු දෑ හදාරන්නකි. පොදු දෑ ලෙස පරිණාමය භවය කාලය වැනි දෑ හැඳින්විය හැක. 

එහිදී දර්ශනය යනු කුමක්ද (What is philosophy) යන්න වැදගත් වේ. විද්‍යාවන්ගේ විද්‍යාව (Science of sciences) ලෙස හඳුන්වනු ලබයි. (Philosopia-ග්‍රීක අර්ථය) එනම් දැනුමට ඇති ආලය කැමැත්ත දර්ශනවාද යයි. 


දර්ශනවාදයේ විෂය ක්ෂේත්‍රය   අවුරුදු 2500ක සිටම හදාරනු ලබයි. විශේෂයෙන්ම දර්ශනවාදයේ මූලික ප්‍රශ්නය හැරුණුකොට සදාකාලික ප්‍රශ්න දර්ශනවාදය තුළ හැදෑරීම සිදු වේ.  දර්ශනවාදය පුද්ගල ජීවිතය හා සම්බන්ධ වේ. මෙලොවට මනුෂ්‍යයා පහල වූ විගස දර්ශනවාදයක් පහල නොවුණු අතර ස්වභාවදහම ඉදිරියේ අසරණ භාවයට පත් වීම හේතුකොට ගනිමින් දේවල් තේරුම් ගැනීමට නොහැකිවීම හේතුවෙන් දර්ශනවාදය අත්‍යවශ්‍ය විය. 


ලෝක දෘෂ්ටිය දර්ශනය සමඟ සම්බන්ධ වේ. නමුත් දර්ශනය ලෝක දෘෂ්ටියට වඩා එහා ගිය දෙයක් වෙයි. දර්ශනවාදය මුල් කාලයේ පහළ වූයේ යුරෝපයේ බවට මූලික අදහස වන අතර එයට ප්‍රතිවිරුද්ධ අදහස වන්නේ දර්ශනවාදය පහළ වූයේ පෙර දිග යන්නයි. විවිධාකාරයේ දර්ශනවාදයන් ලොව පහළ වී ඇති අතරම ඒ සියලු දර්ශනයන් මනසින් ග්‍රහණය කරගෙන සිටීමට එතරම් පහසු නොවේ. නමුත් කිසියම් ආකාරයකට එම දර්ශනයන් දැක ගැනීමට අවශ්‍ය වේ. ඒ සඳහා ක්‍රමවේදයක් ඇත. එහිදී දර්ශනවාදයේ මූලික ප්‍රශ්නය වැදගත් වේ. 

එය ඉදිරිපත් වන්නේ නූතන යුගයේදී ය එනම් ක්‍රමවේදය නිර්මාණය වන්නේ නූතන යුගය තුළ ය. ද්‍රව්‍ය විඥ්ඥානයට දක්වන සම්බන්ධතාවය වැදගත් වේ. එහිදී ලෝකයට මුල්වෙලා තිබෙන්නේ කුමක් ද යන්න වැදගත් වෙයි.ඒ  ද්‍රව්‍ය ද      විඥ්ඥානය  ද එසේත් නැතිනම් ස්වභාව ධර්මයද ආත්මය ද මොළය ද සිතිවිලි ද යන්න එනම් කිසි දෙයක පැවැත්මට හේතුව කුමක්ද  යන්න වැදගත් වෙයි. 

එනම් දර්ශනවාදයේ මූලික ප්‍රශ්නය වන්නේ විශ්වයට මුල්වෙලා තිබෙන්නේ ද්‍රව්‍යයද මානසික සිතිවිලි එනම්    විඥ්ඥානය ද යන්නයි. ද්‍රව්‍යවාදය පවසන්නේ ලෝකය බිහිවීමට මුල් වී ඇත්තේ ද්‍රව්‍ය බවයි විඥානවාදීන් පවසන්නේ ලෝකයේ බිහිවීමට මුල් වී ඇත්තේ   විඥ්ඥානයට  බවයි. එනම් මේ හරහා ගුරුකුල ද්විත්වයක් නිර්මාණය විය. 


ලෝකය දෙවියන් වහන්සේ මවන ලදී එය විඥ්ඥාන වාදයයි. ප්ලේටෝ පවසන්නේ ලෝකයට මුල් වන්නේ ද්‍රව්‍ය නොව අදහස් බව යි එනම් සියල්ල ම හට ගනුයේ  විඥ්ඥානයෙන් බවයි. 


ද්‍රව්‍ය වාදීන් එනම් භෞතිකවාදීන්ගේ පදනම වන්නේ ද්‍රව්‍ය ලෝකය බිහිවීමට පදනම වන බවයි. මිනිසාත් විඥ්ඥායෙන් බැහැරව එහි බලපෑමක් නොමැතිව නොමැතිව පවතින දේ වාස්තවික දේ  ලෙස කියයි. එවැනිදෑ ද්‍රව්‍යමය වස්තූන් හා ප්‍රපංච ලෙසින් හඳුන්වනු ලබයි. 
බාහිර ලෝකයේ සඳහා ද්‍රව්‍ය සහ  විඥ්ඥානය යන කරුණු දෙක ම බලපාන බව විශ්වාස කිරීම (Dualism) වේ. 

ලෝකයේ සඳහා කාරණාවන් දෙකකට වඩා වැඩි ප්‍රමාණයක් බලපෑ බව ඇදහීම pulralism වේ. ලෝකය බිහිවීමට මූලික වූයේත් ද්‍රව්‍ය බවත් ලෝකය මිනිසාට දැකගත හැකි බවත් ද්‍රව්‍ය වාදීන් ඉදිරිපත්  කර ඇත.
විඥ්ඥානවාදීන් පවසන්නේ මිනිසාට ලෝකය දැක ගත නොහැකි බවයි. එනම් ඔවුන් තවදුරටත් තව දුරටත් පවසන්නේ ලෝකය බිහිවීමට මූලික වූයේ මනස බවයි. 

මෙය ඥානවිභාගත්මක පැතිකඩ ලෙසින් හඳුන්වයි. 
විඥ්ඥානවාදීන් තුළ එමානුවෙල් ඛාන් වැදගත් වේ. එහිදී ඔවුන්ගේ අදහස් සබන් වන්නේ වන්නේ මියගිය පසු නැවත ඉපදෙනවා ද නැද්ද යන වග මිනිසාට දැනගත නොහැකි බවයි. ලෝකය අවසානයක් තිබේද නැද්ද ජීවිතයේ අර්ථය කුමක්ද යන්න වග මෙහිදී වැදගත් වේ. 

භෞතිකවාදීන් පවසන්නේ ස්වභාවදහම දීර්ඝකාලීන පුද සංකීර්ණ වවූද සම්බන්ධ වූ දෙයෙහි අග්‍ර පක්ෂය මිනිස් බුද්ධිය බවයි. එම බුද්ධිය තනි පුද්ගලයෙක් ලෙස මෙන්ම සමස්තයක් ලෙස මානව සංහතිය  ස්වභාවදහම සහ ලෝකයේ සැඟවී තිබෙන රහස් මිනිස් බුද්ධියට තිබෙන බවයි. තනි පුද්ගලයෙකු වුවද ඔහුට දැවැන්ත ලෙස සිතිය හැක. ඒ සඳහා මිනිස් බුද්ධිය මගින් දර්ශනය කලාව වැනි දෑ විවිධ විෂයයන් බිහිකර ඇත. එනම් එය හරහා ද්‍රව්‍ය විවිධ පැතිකඩ හදුනා ගැනීමට හැකි වනුයේ රසායනික විද්‍යාවේ ද්‍රව්‍යයේ රසායනික ස්වරූපය ජෛව විද්‍යාවෙන් ද්‍රව්‍යයේ ජෛව ස්වරූපය යාන්ත්‍රික විද්‍යාවෙන් ද්‍රව්‍යයේ යාන්ත්‍රික ස්වරූපය හඳුනාගත හැකිය. 




No comments:

Post a Comment

ගවේෂණාත්මක වාර්තාකරණය

ගවේෂණාත්මක වාර්තාකරණය ගවේශනාත්මක වාර්තාකරණය යනු කිසියම් සිද්ධියක්, අවස්ථාවක් හෝ පුද්ගලයෙකු පිලිබඳ ගැඹුරින් සොයා බලා වාර්තා කිරීම...